HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

Soundtrack szemle: Dubstep Pókember

Hans Zimmer sorozatban már harmadik szuperhősét fogyasztja el, ezzel kb. ki is merítette a legismertebb igazságosztók táborát. Batman… Superman… Pókember, talán már csak Aquamant hiányolhatja képzeletbeli álomlistájáról.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Hans Zimmer sorozatban már harmadik szuperhősét fogyasztja el, ezzel kb. ki is merítette a legismertebb igazságosztók táborát. Batman… Superman… Pókember, talán már csak Aquamant hiányolhatja képzeletbeli álomlistájáról.

Némi szerkesztőségi önkritikával kezdeném, ugyanis podcastes kollégáim arra a konklúzióra jutottak, hogy a The Amazing Spider-Man 2-ben pozitívumként felbukkanó dubstep motívumokért nem a film zenéjét (és főleg nem zeneszerzőit) illeti a dicséret, hanem a sound design stábját. Ezzel a kijelentéssel csupán az a gond, hogy a kibeszélőjük alatt hallható, dubsteppel megspékelt muzsika (My Enemy) konkrétan film soundtrackjében is fellelhető (Dr. Hardlove és Mr. Rabbit ezúton kér elnézést!), imígyen:

HIRDETÉS

Szó se róla, van olyan rész a filmben, ahol bizonyosan a sound design turbózta fel a harcjeleneteket, gondoljunk csak arra a momentumra, ahol Electro energiacelláról energiacellára ugrálva hallható (és látható!) ZENÉT KOMPONÁL. Ez viszont akkora baromság volt, hogy lehet nem merték megkérni a zeneszerzőket, hogy ugyan csináljanak már ide is valamit…ha már itt vannak…vagy valami.

A filmzene egy része tehát masszívan épít a dubstep vonulatra, ennek egyértelmű oka pedig Electro. Kézenfekvő volt a döntés, hogy egy elektromosság orientált karakter témája a (ma legnépszerűbb) elektromos zenei irányzat, a dubstep legyen. A választás tehát indokolt, a működés pedig pazar.
Ezek a trackek azonban nem csak ettől lesznek baromi jók, hanem a folyamatosan feltűnő, szinte kántálásba torkolló, rövid mondatoktól. Ezek az elsuttogott egy-egy sorok tökéletesen visszaadják a karakterben burjánzó kitörni készülő elfojtott belső… feszültséget (szóvicc). Legkiemelkedőbb darabjuk tehát a My Enemy, amely track ismerős lehet a film előzeteséből is. (Továbbá érdekes még az I’m Electroés Still Crazy is)

Pókember film révén elkerülhetetlen, hogy a címszereplő is megkapja a maga külön témáját. Viszont amíg a filmben Pókarc folyton legyűri szikrázó ellenfelét, addig a soundtracken ennek pont ellenkezőjét láthatjuk, azaz hallhatjuk. A hálószövőhöz párosított dallamok jók, de nem elég karakteresek, elvesznek Electro velőt-Rázó basszusai mellett.

Megemlítendő persze az I’am Spider Man, ami elviekben a hálószövő ”fő” témája, de a kissé szerencsétlen hangszerválasztásnak köszönhetően, a fúvósok belépése után a szám eleinte John Williams ikonikus Superman témájára emlékeztetheti a hallgatót.

Ezt mindenképp hátrányként könyvelhetnénk el, ám szerencsére ez a vonal a továbbiakban szinte teljesen háttérbe szorul és a There he is-ben megismert (pókszerűen) motoszkáló dallam veszi át inkább a hálószövő főtémájának helyét.

Igaz, a filmben nem sokat szerepel, de Green Goblin is megkapta a maga részét a lemezen. És mi ennek nagyon is örülünk! Az I’am Goblin-ben bontakozik ki Zimmernek az a zenébe ültetett agressziója, ami miatt én rendkívül kedvelem őt (vagyis hisztérikusan imádom). Sötét hangulatú, komor, vészjósló akciózene. Ez Zimmer egyik legerősebb oldala. De inkább tessenek meghallgatni: (Akárcsak a Sum Total-t)

Rhino pedig így reagált, amiért nem kapott egyedi témát…A soundtracken találhatóak még különböző szerzemények, ilyen a You need meI chose you. Ezek részint a film romantikus vonalát hivatottak alámuzsikálni. Korrekt nyálazások, és érzelgések a könnyedebb muzsika kedvelőinek. A You are my boy és Ground rules könnyed, nyugtató zongorajátékkal felelős a film melankolikusabb részeiért.

Első találkozáskor nem tartottam túl hallgatóbarátnak A csodálatos Pókember 2 filmzenéjét. Eleinte sok volt az áthallás az Eredet és A sötét lovag bizonyos részeiből, de szerencsére újra elindítottam a lejátszót. Másodszorra egy sokkal egybefüggőbb score bontakozott ki előttem. Az eredményt még így sem nevezném teljesen egységesnek, nem is csoda, hisz HÉT ember volt felelős érte, akárcsak a film forgatókönyvéért. De míg a film szedett-vetett scriptjét véres szájjal nehezményezem, addig a film zenéjét nem tudom nem kedvelni. (Bár ez bizonyára betudható megrendíthetetlen elfogultságomnak a zeneszerző iránt, amit sosem fogok elismerni!)

Végezetül pedig a könnyűzene kedvelőinek a stáblista elején hallható betétdal: Electro után Alicia Keys és Pharrell Williams szórakozik New York villanykapcsolóinak nyomkodásával az It’s On Again klipjében. A képsorok nyomokban Hans Zimmert is tartalmaznak…

The Amazing Spider-Man 2
Hans Zimmer and The Magnificent Six
(Pharrell – Happy – Williams, Johnny Marr, Michael Einziger, Junkie XL, Andrew Kawczynski, Steve Mazzaro)