HIRDETÉS

HIRDETÉS

Magazin

A Marvel-filmek nemcsak a nevetésről szólnak

A Marvel Cinematic Universe alkotásaira általában hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mint vicces, izgalmas kis filmekre, amik nélkülöznek mindenféle komolyságot és drámát. Pedig ha jobban belegondolunk, van jó néhány olyan jelenet, amit ugyan felold egy-egy poén, de valójában jelentőségteljes lelki dolgokról van szó. Ilyenekből szedtünk össze egy csokorra valót.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Steve Rogers elcseszett magánélete (Amerika Kapitány: Az első Bosszúálló)

A Mervel-filmek egyik állandó humorforrása, hogy Amerika Kapitány szűz. A dolog valójában akkor nyer jelentőséget, ha belegondolunk, Steve Rogers tulajdonképpen egyszer volt belezúgva igazából valakibe, szerelmük pedig sosem teljesedhetett be. A Kapitány önfeláldozása bármennyire is volt „túl megírt”, meg patetikus Az első Bosszúállókban, valahol torokszorító, hogy táncot ígért Peggy Carternek, és sosem tudta beváltani azt. Aztán felébred néhány évtizeddel később, ahol egyáltalán nem érzi magát otthonosan, mindenki vagy meghalt vagy megöregedett azok közül, akiket ismert, világi cimborája, Bucky pedig meg akarja ölni. Oké, ez némiképp változott a Polgárháborúban, de haverja megint lefagyasztotta magát, az új csaj pedig szintén lelécelt. A Kapitány bármennyire is unalmas karakter végtelen patriotizmusa meg igazságérzete miatt, akármennyire is nevetséges, hogy az amerikai propaganda és a világháborús para szerelemgyereke, magánélete valójában igen szomorú.

Tony Stark pánikrohamai (Vasember 3)

Vasember alkoholizmusa már a második epizódban előkerült, mint jellemformáló megálló, de igazi parái a Vasember 3. részében kezdődtek, a poszttraumás stressz klasszikus tüneteivel, ami onnan datálható, hogy a Bosszúállókban csaknem otthagyta a fogát, miközben visszaverte a chitaurikat. Ez az élmény aztán továbbkísérte, olyannyira, hogy a Bosszúállók 2-ben már Ultron tevékenységét is közvetetten ez idézte elő, sőt, mindezek végül a Polgárháború eseményihez vezettek. Tony Stark lelki problémái tehát dramaturgiai fontosságúak, az MCU legfontosabb eseményei miatta alakultak úgy, ahogy. Bármekkora zseni, milliárdos, playboy és emberbarát, komoly terhet cipel a vállán.

Loki kisebbrendűségi komplexusa (Thor)

Az MCU egyik legárnyaltabb antagonistája azért is nagyon emberi, mert valójában folyamatosan szuperkompenzál zabigyereki mivoltában, meg akarja mutatni apjának, Odinnak, hogy legalább ér annyit, mint Thor, s ugyanúgy megérdemli az atyai szeretetet és elismerést, mint féltestvére. Ha innen vizsgáljuk az eseményeket, valójában rádöbbenhetünk, hogy Odin milyen rossz apa, Lokinak pedig mennyire rossz lehetett a gyermekkora.

HIRDETÉS

Bruce Banner öngyilkossági kísérlete (Bosszúállók)

Ismerjük a mantrát:

A nagy erő nagy felelősséggel jár!

Ezt ugyan Ben bácsi Pókembernek címezte, de ezzel a dilemmával minden komoly erővel rendelkező hős megküzdött már. Viszont amíg a legtöbb spandexes azon lamentál, miként tegyen jót, addig szegény Bruce Bannernek azon kell agyalnia, hogyan ne okozzon rosszat. Hiszen Hulkká változva viszonylag determináltan rendelkezik kontrollal a zöldszemű szörnyeteg fölött, s ez a dichotómia odáig vezetett nála, hogy az öngyilkossággal is megpróbálkozott, de pisztolygolyónál gyorsabban változott Hulkká, és a kísérlet dugába dőlt. Az, hogy Banner elkeseredésében idáig jutott, jól mutatja, a

HULK, SMASH!!!

jól hangzó egysoros, de Banner sorsa ennél jóval drámaibb.

Fekete Özvegy sterilsége (Bosszúállók 2)

Natasha Romanoff pont a bennük lakozó szörnyeteg megtárgyalásakor meséli el élete nagy tragédiáját Bannernek, kiképzése során sterillé tették, hogy munkáját efféle „problémák” nélkül tudja végezni. Nesze neked Marvel-filmek agyontrivializáltsága.

Meredith Quill halála (A galaxis őrzői)

Az egész MCU filmjei közül talán A galaxis őrzői a legvicesebb, mégis olyan drámai jelenettel indul, amivel szórakoztató film ritkán szokott. Peter Quill a.k.a. Starlord kölyökkorának legmeghatározóbb pillanata, hogy gyermeki félelmében nem tudott elbúcsúzni haldokló, rákos anyjától. Ettől van nagy szíve a filmnek, a drámai és vidám pillanatokat teszi egymás mellé, s így válik életszerűvé. Még a beszélő mosómedvék és fák ellenére is.

administrator
Az első moziélményem a Gyilkos paradicsomok támadása volt, amitől gyerekként annyira rettegtem, hogy évekig nem is tévéztem utána. Lemaradásomat napi filmnézéssel kompenzálom, amikről nem szégyellek a 24.hu online hasábjain írni. Egyetemen tanítok, ahol a jövő firkásznemzedékét oktatom olyan fogásokra, miként kell Pumped Gabós mélyinterjúkat készíteni. Mellékállásban a legkirályabb hazai geek oldal, a Roboraptor szerzője vagyok, félek a zöld hernyóktól és a bohócoktól, akarok egy monociklit.