HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

Star Wars: Az ébredő Erő – Hogy hiányozzak (spoileres)

A Star Wars VII. epizódja Harrison Ford legjobb alakítása, az új karakterek zseniálisan vannak összegyúrva előképeikből, és tovább gyűrűzhetnek a rajongói elméletek. Innen csak az olvasson tovább, aki már látta Az ébredő Erőt!

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Belecsapva a közepébe: nekem a legizgalmasabb az új epizódban az a felismerés volt, hogy a stáb nem csak a filmkészítés csínját-bínját és a régi filmeket ismeri, de annak a módszerét is, hogy hogyan kell új Star Wars részt csinálni. Hogy is értem ezt?

Az ébredő Erő, mint észrevehettük, a 4. rész rejtett remake-je: sivatagról a tudatlan Erő-használó egy körözött droiddal meglóg a rohamosztagosok elől a Falconon, látja meghalni az öreg példaképét, majd a bolygókat pusztító gonosz állomást felrobbantják a jófiúk. De itt nem áll meg a tudomány, ugyanis az 1. rész ugyanúgy visszaköszön, hiszen szinte ugyanez a története: Lucas a Baljós árnyakkal is a kis átalakításokkal való újraforgatás mellett döntött. Tehát 1999-ben olyasmi élmény lehetett a moziból kijönni, mint idén. Kivéve persze, hogy az egy elég rossz film lett, Az ébredő Erő meg király.

SW-Table41

HIRDETÉS

A klasszikus- és az előzménytrilógia tudatos és nagyon precíz körkörös összecsengéseit az úgynevezett „Ring Theory” által ismerhették meg a hozzám hasonló keményvonalas rajongók, de A Sith-ek bosszúja logline-jával ellentétben, a kör mégsem zárult be: J.J. Abrams és társai gyakran egészen konkrétan újraforgattak ismerős beállításokat, így nem csak a sztori, hanem a látottak is vissza-visszatérnek kísérteni.

Röviden szemléltetem is. Mivel ez egy spoileres írás, talán mindenki számít arra, hogy nem csak Qui-Gon és Ben Kenobi, hanem Han Solo is meghal a trilógiakezdő részekben. Ezekre a reakciók Obi-Wantól, Luke-tól illetve Rey-től jönnek, akiknek a nézésiránya a háromszoros „Nooo!” kiáltásnál váltakozik, amolyan B-A-B képletben (hiszen az első az Egy új reményben volt).

no1

A halálmód mindkét „B”-nél hasbaszúrás, viszont az aknába zuhanás inkább Maul és az Uralkodó halálát idézi. Vagy éppen Luke kvázi öngyilkossági kísérletét, miután Vader bevallja, hogy ő az apja. Ez azért érdekes, mert a híd-jelenet leginkább A Birodalom visszavág csúcsjelenetéhez hasonlít. Vagyis nem leginkább: egyszerre Kenobi halála és Vader vallomása, azaz nem szimplán az új Egy új remény a 7. rész, hanem az új Birodalom is:

A jégből az Erővel Anakin kardjának elővétele; apró, Erő-érzékeny öreg mesterrel (Maz Kanata) való találkozás; a nála levő, lenti, sötét helyen nyomasztó látomások; „én vagyok az apád” jelenet (kétszer is, hiszen Kylo felajánlja a tanulást Rey-nek egy szakadék szélén); a film végén valakit meg kell majd keresni; a szemtelenül udvarló srác kómában van (ott Solo mindkettő, itt Luke illetve Finn); a hőseink külön utakon indulnak el, senki nem túl vidáman.

De annak, hogy ez a kör szép legyen, csúnyán betesz ezúttal a keretes szerkezet (találjuk meg Luke-ot), vagyis inkább az, ahogy bántak vele a készítők. Igen, szerintem a 7. rész vége el van rontva.

maxresdefault

A Birodalom visszavág végében az a jó, hogy baromi nagy bajban van mindenki, a gonoszok megfogyatkozva is nagyon erősek, és nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy úristen, ezt hogy oldják meg, mi lesz majd. Ehelyett most amint kiderül, hogy R2-nál van a térkép, Rey ugrik egyet a hiperűrben, és meg van oldva a nagy küldetés. (Tulajdonképpen a kis kuka „energiatakarékos” módja miatt van minden vérengzés, az elején is igazán megmutathatta volna BB-8-nak a térképet.)

Értem, hogy mindenképp kellett bele Mark Hamill, de szerintem végtelenszer stílusosabb lett volna, ha Rey elindul Chewie-val megkeresni Luke-ot; Leia és C-3PO kinéznek utánuk az űrbe; Luke a szigetén kinyitja a szemét és leveszi a csuklyáját, és stáblista (ahogy alább illusztráltam a klasszikus filmek ismerős beállításaival). És a 8. részre maradhatott volna a találkozás.

vége2

Pár szót a főhősökről:

Rey:

  • Luke, mert egy sivatagban szarakodik, amikor egy droid infói miatt az ellenállásnak kezd segíteni, és ő ébred az Erőre, mint az ifjú Skywalker Ben Kenobi hatására, és úgy is veszti el példaképét.
  • Rey Leia is, mert a férfi főhős, Finn őt követi az eseménye sűrűjébe, és őt akarja kiszabadítani, meghódítani.
  • Rey Han is, úgy vezeti a Falcont, ahogy még senki sem látta, Solo fel is ajánlotta neki, hogy tartson vele, jó lesz hármasban róni a peremvidéket Chewie-val. Ugye? 🙁

oFZmP6e

Finn:

  • Alapvetően egyértelmű, hogy ő is Luke: ha csajról van szó, hirtelen ellenálló lesz, pedig kishitű mindennel kapcsolatban, de abból a szempontból is ő Luke, hogy a börtönblokkból kiszabadítja a tervek holléte miatt elfogott Poe Dameron hercegnőt. „This is a rescue” mondja, ahogy leveszi a sisakját, mert a másik meg van lepve. „I’m here to rescue you.” – így Luke, szintén rohamosztagosként.
  • És mivel ő udvarol gátlástalanul, plusz még kómába is kerül a rész végére, ezért részben ő is Han.

1.1

Poe Dameron szintén mindhárom nagy öregből van összegyúrva:

  • Olyan X-wing pilóta, mint Luke, pláne a Halálcsillag 3 árkába berepülve.
  • Úgy fogják el, mint Leiát, az általa droidba rejtett terveket keresik, majd kicsit megkínozzák, és egy rohamosztagos szabadítja ki.
  • De alapvetően az az ember benyomása, hogy ebből a már most nagyon menő csávóból lesz az új Han Solo.

3.1

És még néhány dolog, vázlatosan:

  • Nem csak lezuhant csillagrombolók, eldőlt AT-AT, X-szárnyú pilóta sisakja és Holo-sakk van a Falconon (és említik direkten a Halálcsillagot és annak szemétzúzóját is), hanem Luke kis gömbölyű Jedi gyakorló robotját is kézbe veszi Finn értetlenkedve!
  • Alec Guiness és Ewan McGregor audio-cameói Rey látomásánál hátborzongatóan jók (akinek van szerencséje angolul látni a filmet, annak még felismerhetőek is a színészek).
  • 1977-ben, a vietnámi háború után nem sokkal Lucas a nézőket az imperialista szervezettség elleni, dzsungelben tanyázó gerilla-lázadók pártjára állította, amit Abramsék szépen folytatnak. Itt kis kunyhókat lángszóróznak a rohamosztagosok, mielőtt halomra lőnék az idegen családokat a falu közepén. SŐT, azt is megjátszották szimbolika szintjén, hogy nem csak náci az Új Rend, hanem amerikai náci, egyből a film kezdő képein a(z egyébként Spielberg Ryan közlegényéből ismerős) normandiai partraszállást idézték fel.

ryan1

– Han Solo, a háborús hős?
– Nem, Han Solo, a csempész.

  • Amiért imádkoztam az Erőhöz, valóra vált: ha nem is Joss Whedon rendezte, és nem is A Karib-tenger kalózai (szintén Disney) stílusát vette föl Az ébredő Erő, a Firefly űrkalózainak az öröksége valahol mégis ott van az ázsiai és brit martalóc-bandák felbukkanásában. Végre kezd karcosan alvilág lenni a Star Wars univerzum, ahogy Han igazi simlis, csempész énje is kap egy utolsó jutalomjátékot ebben a rövid mexican standoffban.
  • Az első 6 részben megismert bolygók első nézésre hiányoztak a filmből, de másodszorra rájöttem, hogy bizony a Coruscant volt a Starkiller Base első áldozata – és így már rögtön jobban fájt a népirtás, mint annak idején az Alderaan esetében, ahova majd’ 30 évvel később erőszakolt be Lucas egy 20 másodperces néma jelenetet a Sith-ek végénél. (Vagy mégsem a Coruscant? – Annyit mondanak, hogy köztársaság, és véletlenül az asztalomon van egy Képes Kalauz a filmhez, ami szerint már nem a Coruscanton van a szenátus. Akkor nem is szóltam, hiányoznak a régi bolygók.)
  • Hux és Kylo versengése Snoke kegyeiért kicsit nevetséges (csak náluk volt feltűnő, hogy huszonévesek a főszereplők, Hungergames Disney khm), és sajnos Kylo-t nehéz komolyan venni, miután viccel Rey-jel („ne félj, én is érzem”) és a katonái is kiröhögik a háta mögött.
  • Snoke egyébként is szörnyen bosszant, a legrosszabb karaktere a filmnek, külsőre is (miért úgy néz ki, mint egy 2003-as Gollum?) és belsőre is (tényleg az ma minden filmben a komplex főgonosz, hogy egy mély hangú ijesztő nagyúr messziről, egy óriási trónról dirigál meg a hatalmát fitogtatja? galaxisőrzői és más marvelfilmek plíz)
  • Lenyűgöző a hópelyhek sercegő hangja, ahogy a fénykardokon landolnak, miközben tapsolok a hangosztálynak, eszembe jut Weöres Sándor egysorosa, ami így hangzik: Sugárpehely.

2

  • Chewie a legviccesebb karakter a galaxisban vállrándításaival és mordulásaival, de Finn buzgóságán  is sokat nevettem (illetve Rey és Han erre való reakcióin), ahogy a még mindig űrhajókról beszélgető és Kylo-tól félő katonák is nagyon szórakoztatóak.
  • A szinkronnal kapcsolatban jót és rosszat is el tudok mondani. Alapvetően a három új szereplő hangját nagyon eltalálták, és öröm hallani újra Kovács Nórát és Csernák Jánost Leiaként és Hanként, de a szintén visszatérő Józsa Imre C3PO-ja baromi idegesítő, és a „szétszakadok”-jelenetben Kylo Ren drámáján gyengít a magyar hang. A szöveg olykor-olykor eltér az eredetitől, ami viszont megbocsájtható, mert a fordítónak hála Rey ugyanúgy ócskavasnak nevezi a képen kívüli Falcont, ahogy Luke tette, amikor először látta (pedig az angolban itt „garbage”, míg a Tatooine-on „a piece of junk” hangzik el).

A filmet összegezve rengeteg az elvarratlan szál: kicsoda Snoke? honnan ismeri őt név szerint Leia és Han is? mit tud Rey-ről? Kylo Ren és Hux elviszik Snoke-hoz Rey-t, ahogy parancsba kapták? Kylo miért mondja Rey-nek, hogy sokat hallott már róla? honnan ismerik egymást Kylo és Max von Sydow karaktere? Max von Sydow benne lesz fiatalon a Rogue One-ban? mit válaszolt Han Kanatának, hogy ki a lány? hogy került Kanatához Anakin (és Luke) első fénykardja? Rey kinek a lánya, miért tudja Kanata, hogy hiába vár a szüleire? miért látta meg benne Kylo Luke óceánját és szigetét? Finn családja, akitől fiatalon elszakították, fontos lehet? Lando fia esetleg? (nem lenne az már sok?) de azért lesz Lando? ÉS LESZ BOBA FETT?

akarat1

Ami valószínű: nagy bromance lesz Finn és Dameron között, de mégis Rey lesz a legmenőbb Jedi az egész galaxisban. Olyan jól működnek a dinamikáik egyelőre, hogy szinte sajnálom, hogy nem egy több évados sorozat főszereplőiről van szó, „csak” egy trilógiát kapnak. (Ha csak egy trilógiát kapnak.)

De ami biztos: Az ébredő Erő Harrison Ford legjobb alakítása ever. Azt szokták mondani, hogy van egy arca a csibészes félmosollyal, de lám, csak egy jó forgatókönyv kell (plusz egy bizonyos kor, a vele járó élettapasztalattal), és érzelmek széles skáláját, karakterének mélységét és magasságát képes felfedezni és megmutatni: nem csoda, ha sírva fakadunk az így igazán megszeretett csempész, apa, háborús hős, barát, példakép elvesztésekor. Én személy szerint újra és újra fogom nézni a filmet, hátha más lesz a vége egyszer.

És mit mondott Leia kérdésére Han, hogy miért tűnik el mindig?

Hogy hiányozzak.

Hát, hiányozni fog, kapitány, de kurvára.