Film

Oknyomozó Raptor: Promóból is megárt a sok, avagy A Batman Superman ellen túltolt marketinghadjárata

Avagy az ígéretes kezdés után miként is cseszte el az évtized egyik legköltségesebb mozijának népszerűsítését a Warner Brothers. Vigyázat: spoilerek!

Nyakunkon a Batman Superman ellen – Az igazság hajnala bemutatója, amely bármennyire is az első olyan hollywoodi produkció lesz, amelyben a két jól ismert szuperhős egymásnak esik, valójában nem azért készült, hogy ezt a túllihegett összecsapást végre filmen is lássák a rajongók. Ez a blockbuster a Warner Bros. erőltetett univerzumépítéséről szól: arról, hogy a DC képregényhősök filmes jogait birtokló stúdió a lehető legtöbb profitot generáló módon akar eljutni odáig, amely a nagy rivális Marvelnek hat (a Bosszúállókkal együtt hét) filmjébe került, nevezetesen Az Igazság ligája moziig.

Miután a 2013-es Az acélemberre épülő új mozi kiemelt szerepet játszik a szuperhősök összeboronálásában, ezért a film 2013-as bejelentése óta a stúdió egyre növekvő intenzitással tolta és tolja jelenleg is annak szekerét: konkrétan bevetnek mindent, amelyet a promótálás műfaját az elmúlt években a csúcsra fejlesztő Walt Disney-től csak el lehetett tanulni. Igen ám, de mostanra a Warner több kapitális hibát is elkövetett, amelyek akár a film bevételeire is hatással lehetnek majd. Alant ezekről is szó lesz, úgyhogy lássuk csak, hogyan épült fel a 250 millió dollárból készülő szuperprodukció népszerűsítése.

A Batfleck-jelenség, avagy miért éppen a Géza?

Személy szerint ugyan nem vagyok kibékülve a döntéssel, mindenesetre azt meg kell hagyni, hogy Ben Affleck megnyerése Batman szerepére remek lépés volt a Warner részéről. A színész 2013 augusztusában bejelentett szerződtetése utóbb az év legnagyobb port keverő casting hírévé vált és habár a Warner univerzumépítésének fővezérévé megtett Zack Snyder akkoriban úgy nyilatkozott a döntésről, hogy “nem agyalt rajta“, a napnál is világosabb, hogy valójában nem rajta múlott, hanem a fejeseken, akiknek a következő szempontok alapján eshetett a választása Benjamin Géza Affleck-Boldtra:

  • A hírhedt Fenegyerek-fiaskó: nyilvánvaló volt, hogy a DC fanok duplán berágnak majd (hiszen Affleck egy Marvel karakterről szóló botrányosan rossz film főszerepét játszotta), márpedig a negatív reklám nagyon is jó reklám.
  • Affleck rendezni is tud, ráadásul korábban a Tolvajok városát és az Argo-akciót is a Warner pénzéből csinálta.
  • 43 évesen korban ideális a bevallottan a Frank Miller-féle A Sötét Lovag visszatér című képregényből merítő produkcióban az idősebb Batman megformálására (összehasonlításképp: Supermanként Henry Cavill 32 éves).

Magyarán ez egy nagyon is jól átgondolt döntés volt, amelyet aztán a marketingkampány beindulásakor az a bejelentés is megerősített, hogy Affleckre bízzák a következő önálló Batman-mozi rendezését. A teaser trailer tavaly áprilisi csúfos kiszivárgását követően a San Diego-i Comic-Conon debütált a Batman Superman ellen első teljes előzetese, amelyet megelőzően Affleck már meg is eresztett egy a Marvel filmjeit lefitymáló nyilatkozatot, mintegy a Warner-DC univerzum iránti elkötelezettségét demonstrálandó.

A promóáradat és a szuperspoiler

Ahogyan azt kell, ősz óta egyre növekvő intenzitással kerültek fel a világhálóra előbb csak képek, poszterek és alkalmanként teaserek, majd később már tv-szpotok és rövid filmklipek is a produkcióból, mígnem december elején megérkezett a második teljes előzetes, amely utóbb a nagy fordulópontot jelentette. Ugyanis a Warner ebben lőtte le a filmje legnagyobb poénját, vagyis azt, hogy a Jesse Eisenberg alakította ifjú Lex Luthor életre fogja kelteni a filmben Végítéletet, amely mintegy két lábon járó megoldásként szolgál majd Batman és Superman a marketinghadjárat fókuszában is álló ellenségeskedésre. Íme:

Az előzetest elnézve távolról sem véletlenül sikerült belecsempészni a leleplező képsorokat, márpedig ez amatőr hiba egy olyan nagy múltú hollywoodi stúdiótól, mint a Warner. Ez a spoiler két szempontból is kellemetlen:

  1. A szinopszis szerint a denevérembert az előtérbe toló cselekmény nem ígérkezik olyannyira fordulatosnak, hogy a Végítélet-faktoron túl még egy másik meglepetés is helyet kapjon benne, következésképp máris sokakban csökkenhet a film iránti érdeklődés.
  2. Ahhoz képest, mennyire hangsúlyos lesz a produkcióban a Batman – Superman ellentét, Végítélet csatasorba állítása igencsak gyenge húzás a konfliktust megoldásaként, így akár ez is elveheti sokak kedvét attól, hogy jegyet váltsanak a szuperhősbanzájra.

Na, ezt jól elkúrtuk. Most mi legyen?

– tehették fel maguknak a kérdést a Warner fejesei, amelyből az következett, hogy kárenyhítési célzattal előbb aktiválták Zack Snydert, aki lenyilatkozta, hogy “az valójában nem is spoiler” (hát persze…), majd némi promóciós szünetet követően még magasabb fokozatba kapcsolták a marketinggépezetet és elkezdtek bevetni mindent, amit csak lehetséges. Az alsó hangon kétnaponta érkező újabb anyagok mellett továbbra is a Disney által kitaposott utat követték a stúdiónál, következésképp ők is összefogtak a nonprofit szervezetek számára online aukciókon keresztül pénzt gyűjtő Omaze-zel. Végül feltehetően random kiválasztották a vadvédelmi övezetek megóvásának ügyét, amelyet apropónak használva ilyen és további ezekhez hasonló videókat forgattak:

Ez egy trükkös lépés volt, amelyet aztán a marketingkampány legsikerültebb produktumaként a február elején közzétett végső előzetes követett – ez az, amelyik nemcsak ütős, de még újabb poénokat sem lőnek le benne a filmből. Csakhogy egy hónappal a Batman Superman ellen premierje előtt végül mégis sikerült elkövetni még egy szarvashibát, nevezetesen azt, hogy a Deadpool sikerére reagálva beharangozták, hogy a mutáns mozijához hasonlóan Az igazság hajnala Blu-rayen megjelenő verziója is R-besorolású lesz, miután 30 perccel hosszabb lesz és tartalmazni fogja azokat a brutálisabb jeleneteket, amelyeket a mozikba kerülő változat nem.

WTF? Akkor meg minek nézzem meg moziban?

– mondhatják magukban a fanok és bizony igazuk is van. Ennek ellenére nyilván továbbra is nagy marad az érdeklődés a produkció iránt, mindazonáltal a korhatáros verzió megpedzegetése távolról sem volt egy bölcs dolog a Warner Brotherstől.

Összességében több alkalommal is olyan meglepő hibát vétett a stúdió a Batman Superman ellen – Az igazság hajnala népszerűsítése során, amely még simán visszaüthet. Hiszen az egy dolog, hogy az Egyesült Államokban az előzetes jegyeladások máris felülmúlják pl. a Bosszúállók és a közelmúltban taroló Deadpool mutatóit, azonban ha utóbb mégiscsak a Végítélet-fordulatban fog kimerülni a film tudománya, annak kellemetlen hatását egy idő után a bevételeken is megérezheti majd a Warner.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Roboraptor Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.