Game

Mérsékelt, de kellemes tesztoszteron-túra lett a Gears of War 4

Kerek 10 évvel ezelőtt jelent meg a nagysikerű trilógia első része, a Microsoft és az Epic Games Gears of War-a (GOW). Az Xbox 360 húzócímének számító sorozat csakhamar a világ egyik legkedveltebb videojátékává nőtte ki magát, sőt, nyugodtan mondhatjuk rá, hogy „xboxos alapmű”. Ezt az évtizedes évfordulót sikerült méltóképpen megünnepelniük, ugyanis idén októberben megjelent a sorozat negyedik epizódja, a Gears of War 4, ami úgy viszi tovább elődje örökségét, mint ahogy azt minden jól sikerült film-, vagy videojáték-folytatásától elvárnánk.

A GOW legnagyobb sikere talán abban rejlett, hogy a végül is faék egyszerűségű játékmenetét sikerült az egyszerű, ám mégis roppant izgalmas történettel eposzi magaslatokba görgetni. Ehhez hozzájárult a sorozat főszereplője és annak három társa, akik egyenként annyi izomzattal és keménységgel operáltak, amiből Pest kocsmáinak egyszálbél haversrácait minden probléma nélkül elláthattunk volna tesztoszteronnal bő három szemeszternyire.

Hősünk, Marcus Fenix karakterét ha a görögök találták volna ki, ő lett volna a trójai faló és Achilleus egy személyben. Ahhoz, hogy ezt elérjék, az Epic Games nem tett mást, mint jól írta meg az egysorosokat, na meg jó szinkront választott az egyébként páncélzata miatt egy méretes törpre hajazó főszereplőjének: Marcus Fenixnek, na meg a többieknek. A GOW persze annak idején újított is, ugyanis népszerűsítette a most már igen sokat használt fedezékrendszeres stratégiára építő TPS játékmenetet.

De mi a helyzet a folytatással? Nos, ezúttal a fejméretű bicepsz és tricepsz kombó helyett a már „soványabb” geareké, a következő generációé a főszerep, na meg a szintén GOW-specifikus láncfűrész-puska. A GOW 4 főszereplője Marcus Fenix „vére”, JD. Fenix. De senki ne aggódjon, hogy netán hiányozni fognak a jó öreg tesztoszteron-tankjaink, ugyanis a játékban ők is tiszteletüket teszik.

A történet most is egyszerű, de patent.

A GOW4 nyitójelenete a Coalition of Ordered Government (COG) minisztere Angel Desai, vagy másnéven Jinn ünnepi beszédével indít, amelyet egy titokzatos kopasz fószer figyel egy monitoron keresztül. A beszédében a sáskák/locustok, és a Lamben mutáns (sáska mutálódott változata) faj felett aratott győzelmet és az akkor szolgáló elesett/még elő hős katonákat méltatja a dolog 25. évfordulója alkalmából. A fejlesztők itt rögtön megdobnak minket egy kis GOW történelem leckével, ugyanis az előző részekből jól ismert, most már tolószékbe kényszerülő Hoffman ezredes flashbackjeiben találjuk magunkat. Kicsit szomorú ábrázattal emlékszik vissza azokra az időkre, amikor még ember embert ölt, aztán sáska ölt embert, minekutána ember ölt sáskát, meg végül is sáska sáskát. A történelem órán túl itt kap helyet a játék tutorial része is, ugyanis ezeket a pontokat nekünk kell végig játszanunk.

act1playthrough-00_00_21_01-still003

Ezt követően a titokzatos kopasz pasas figyelme három ifjúra és egy megtermedt, pocakos idősebbre terelődik, akiket egy drónon keresztül vizslat nyilván kémkedésügyi okokból. Az egyikük egy ifjú hölgy, Keit Diaz, annak nagybátyja, a koros, egykori fogaskerék (Gear) Oscar Diaz, a kötelező afroamerikai tesó, Del Walker és a már említett szépfiú, és trónörökös: JD Fenix. Céljuk behatolni egy COG telepre, hogy ellopjanak egy úgynevezett „fabricatort”, amely képes a hulladékból bármit előállítani, legyen az fegyver, vagy söröskorsó.

A kis csapat nagy nehezen átverekedi magát a telepet őrző DeeBee elnevezésű, igen sokszínű osztaggal ellátott robot kupacon, egy „láthatatlan kéz” segítségével megszerzi és kimenekíti a fabricatort és boldogan élnének, míg meg nem halnak, ha hagynák őket, de nem így történik. A miniszter asszony ugyanis követi őket kis COG független, szakadár falujukban (a GOW 3-ban aratott győzelem után átszervezték a COG-ot, de még így sem passzolt mindenkinek, így, akik kívül helyezték magukat az állammonopóliumon, “outsiderek” lettek), ahol egy távvezérlést robot fejformájú kijelzőjére kivetítve magát két dolog miatt vonja kérdőre JD-éket és a falu vezetőjét Keit Diaz anyját: hogy képzelik, hogy a fabricatort lopnak, de leginkább azt hogy képzelik, hogy COG állampolgárokat rabolnak el.

Az utóbbi előtt értetlenül állnak, de nem törekednek arra, hogy elmagyarázzák, ez az alaptalan gyanúsítgatás mégis csak gazemberség. Megkezdődik a falu elleni DeeBee invázió. A gyors hazai pályán aratott vidéki győzelem utáni estén furcsa lények jelennek meg a faluban és elkezdik elnyelni az embereket. Humanoid vezetőjükből sárga kristályok nőnek ki. Keit anyja szembeszáll vele, ám a nagydarab eljegyzési gyűrű könnyű szerrel nyomja le a nőt, majd elnyeleti az egyik lénnyel a nagybácsival egyetemben. Ezt Keit, JD és Del a pajtába szorulva nézik végig és mikor kijutnak onnan, nem találnak mást, csak nagydarab kristályos levágott kezét. JD tudja kihez kell fordulnia kérdéseivel. Lenyesi a kézről a kristályt némi bőrrel és elkezdődik a játék cselekménye, a nagy kaland: visszatérnek-e a sáskák, vagy ez valami új genetikai borzalom?Nagy jeles jár azért, hogy a játék „epic-faktorát” képesek fokozni a régi ismerős arcok felbukkanásán keresztül a négy négyemeletes robot irányításáig.

„They’re going to mess up my fucking tomatoes”

JD-ék útja nem vezet máshoz, mint az évek alatt nagyon elzsémbesedett, amúgy is kérges személyiségjegyekkel bíró édesapjához, a fogaskerekek legfogaskerekebbikéhez: Marcus Fenixhez. A fejlesztők itt sejthették, hogy sosem tudnak még egyszer egy olyan kemény arcot produkálni, mint a Fenix.  Ennek a karakternek John Dimaggio orgánuma egy olyan kisugárzást ad, hogy egyszerűen lehetetlen nem szeretni. A GOW4-ben Fenix már egy zsörtölődő, de továbbra is nagyon fitt fószer, akin azért meglátszik az idő vasekéjének szántása: szimpatikusan zúgolódik a paradicsomáért, a pajtájáért, a furgonjáért, az antik motorjáért, közben mókásan szapulja a fiát, akiről kiderül, az apja nyomdokaiba lépett, csak mivel galamblelkű, ezért dezertált a COG-tól és tesz az egész katonásdira.

Fenix emblematikus karakterét visszahozni nagyon okos és végül is egyértelmű ötlet volt. A GOW 4-ben játékidejének nagy részében mellékszereplőként, de velünk van. Így a vaskosan négyzetes fejű, de még kölyökképű JD, kiegészülve a zsémbes, de még mindig badass Fenix-szel sikeresen adja át azt az érzést, hogy ez a régi Gears of War, de annak már egy új fejezete.

gears4_marcus_jd_4k

A fejlesztők másik igen okos lépése az intenzív (legalább is intenzívebb, mint az eddigi epizódokban) humor óvatos telepítése volt a játékba. Két összecsapás közötti csipkelődések, a megjegyzések, a helyzetjelentések mind-mind kölcsönöznek egy olyan hangulatot, mint amit az akció-vígjátékoknál tapasztalhatunk. Ezt úgy, hogy nem lövi le azt az érezhető célt, hogy a történet nem veszi halálosan komolyan magát, de azért szeretné, hogy amikor idő, vagy szituáció van, mi, a játékosok komolyan vegyük azt. Ezek a rövid dialógusok megszerettetik a karaktereket. Nincs benne mélylélektan, nincs benne idealizmus, üres moralizálás, csak egyszerű, hétköznapi odaszólások, ami elegendőek arra, hogy szeressük a kis csapatot, míg játszunk velük, anélkül, hogy mélyebb részleteket tudnánk meg róluk.

A kellő komolyság kapcsán jelölném meg harmadik okos lépésként a kicsit misztikus és leheletnyi horror hangulatot, ami nyomokban szintén benne van a Gears of War 4-ben. Megfelelő háttérzene, sötét, rendetlen szobák és folyosók, gyár és bányásztelep, aminek az összhatására ott van egy villanásnyi, random Alien-érzés. Szépen lassan bontakozik ki ebből az, hogy a Locustok nagyon visszatérnek, s sokkal drasztikusabb és teátrálisabb módszert választanak entreeükként. – Ez az, amit profin miszticizálnak a történet írói. 

gears-of-war-4-5

Egyetlen nem okos döntés az úgynevezett “windflare-ek” túltolása volt. Bár a grafikai motor segítségével pofás külsőt kapott a GoW 4, éppen ezért ez az ismeretlen eredetű, poszt-sáska háború után megjelent természeti képződmény, ami a pirocomulus (füstgomolyfelhő) és tűztornádó keveréke nagyon menően néz ki, de túl sokszor találkozunk vele. Sajnos a dolog túlprezentálása elvette a báját, pedig a magából tüzet és villámokat szóró dolog először félelmetesen hangulatos volt.

Az első 10 év GOW-ja a következő 10 év GOW-jában

A Gears of War 4 játékmenete tökéletesen megegyezik az első trilógia játékmenetével, legalább is ha felületesen, csak az alapkoncepciót nézzük. Nincsenek képességfák, tapasztalatpontok, csak a letisztult, dinamikus és célirányos játékmenet. Ennek két oka lehet. Nem voltak elég bátrak máshogy hozzányúlni az alapanyaghoz, vagy egyszerűen biztosra mentek, és újrahasznosították a GoW-esszenciát. Ami tény: alapjaiban nem változott. Fogjuk a Lancert (gépfegyver és láncfűrész édes elegye), bebújunk a fedezék mögé és onnan aprítunk. Ha pedig valaki közelebb jön, akkor nagyon igényesen és udvariasan körbe udvaroljuk a fejét a motoros fűrésszel. Feladataink sincsenek túlbonyolítva. El kell jutnunk valahová, onnan máshová kell majd tovább mennünk, hogy ott molyoljunk valamivel, ahonnan aztán szükséges eljutnunk a következő pontra, közben annyi renitens ellenféllel konfrontálódunk, amennyit megenged a program. Ennyi. Viszont ha kicsit közelebbről vizsgáljuk, akkor a Coalition fejlesztőcsapata kicsit finomított a dolgokon. Kaptunk a régiek mellé pár új magunkkal cipelhető fegyvert, illetve amolyan bónusz, felszedhető szerszámot. A teljesség igénye nélkül itt a „dropshot”  ami magából egy lebegő aknát lő ki, ami addig lebeg, ameddig tartjuk a tűz gombot. Találkozhatunk a „Buzzkillel”, ami lepattanó körfűrészeket lő ki magából, de szembe jöhet még a golyószóró is.

Másik újítás a játékmenetben a késelés. Amint a delikvens a fedezékünk másik oldalán bújik meg, vagy gyanútlanul álldogál, mi átnyúlunk érte és jól meglékeljük.

Harmadsorban érdemes még megemlíteni, hogy a Gears of War 4 egyjátékosa kapott egy “tower defense” jellegű játékmódot, amely szisztematikusan készít fel az ebben az epizódban bemutatkozó Horde 3.0 multiplayer módra. A kampány teljesítése közben több alkalommal kell majd használnunk az utunkba akadó fabricatort, hogy szögesdrótokat, mozgásérzékelő, automata golyószórókat, vagy mozgáslassítókat(csillapítókat) építsünk, hogy túléljük a hullámokban érkező ellent.

A Gears of War 4 első komolyabb gameplay bemutatóit taglaló cikkek alatti hozzászólásokban sokan felháborodtak azon, hogy miért kell már ebben is robotokat lőni (Lásd: Call of duty például). Itt szeretném elmondani, hogy nem kell aggódni, a robotok csak kivajazzák a tepsit, az igazi ellenség a magukat emberi szövetből reprodukáló sáskák, avagy locustok, vagy ahogy a játékban hívják őket: a “swarm” lesz. Hangsúlyozom, abszolute Gears of Wart kap az ember a pénzéért, amit a barátokkal akár osztott képernyőn (PC-n is), akár egy lan party keretében, vagy akár online kooperatív módban is játszhatunk.

Viszonylag változatos a multiplayer

Mint ahogy az eddigi GOW-ok, úgy ez is megkapta a maga multiplayer szeletét. A játék menüjében láthatjuk, választhatunk versus és horda mód között. Az előbbi Hat „core” módot tartalmaz:

Team Deathmatch – az a csapat nyer, amelyiknek több skalpja van

Dodgeball – Két csapat itt is egymás ellen indul, az a csapat nyer, amelyik hamarabb likvidálja a másikat, ám itt minden gyilok visszahoz egy társunkat az életbe, tehát nincs szokásos respawn

King of the hill – az a csapat nyer, aki több pontot gyűjt a random felvillanó területek elfoglalásával és megtartásával

Arms race – a felszerelésünkben lévő összes fegyverrel kell gyilokot szerezni. Minden három ölés után megváltozik a csapat felszerelése.

Guardian – a csapatok feladata kiiktatni a másik csapatot, de erre csak úgy képesek, ha megölik vezetőjüket, ezzel meggátolva a többiek újraéledését.

Warzone – Ismét csapatkiiktatás, ám itt egyáltalán nincs respawn. Egy körben csak egy élettel rendelkezünk.

Valamint még két kompetitív módot:

Execution – Nincs újjáéledés, az ellenfél csapatát nem lelőni, hanem kivégezni kell, tehát leszúrni, lefűrészelni, ledöfni

Escalation – területfoglalás. A térképen három területet kell elfoglalnunk, amennyiben mind a hármat sikerül egyszerre, instant nyert a csapatunk, amennyiben nem, a területőrzéssel elég pontot kell zsákolnunk, hogy megnyerjük.

gow1

A fent említett módokat játszhatjuk még barátainkkal botok ellen, valamint a „special event” keretében meghatározott szabályokkal is egymás ellen. A multi 10 játszható térképet kapott. 5 különböző „class”(soldier, sniper, enginier,heavy, scout) közül választhatunk, amelyekhez különböző aktiválható skillek társulnak, amiket szintlépésekkel aktiválhatunk. A multis meccsek alatt vadászhatunk még ún. bountykra, amelyek tulajdonképpen kihívások, amiket ha teljesítünk, tapasztalat pontokat kapunk. A karaktereinket és azok fegyvereit színesíthetjük, több skin között választhatunk.

A multi játékmenete pörgős és nem könnyű. A fedezékrendszerek használata egy alapfeltétel, felejtsük el, hogy darálunk. Jó, ha van nálunk gnasher (a shotgun GOW-ul), mert közelharcra ez a legideálisabb fegyver, amivel a multi alatt találkozhatunk. Egy jól irányzott közelről leadott lövés instant killel jár. Ha jól akarunk játszani, meg kell tanulnunk, hogy nem csak a jobb gombos célzással tudjunk jól lőni. A pályákat sűrűn teletűzdelték fedezékekkel, amiknek segítségével az ellenfelünk semmi perc alatt közel oson és már meg is kaptunk az arcunkba a sörétet, mert míg mi próbáltunk célozni, addig ő csípőből húzta meg a ravaszt. Érdemes ügyelni a kampány alatt használható fedezék mögüli megragadásra és késelésre, mert első sorban megmentheti az életünk, másodsorban pedig szerezhetünk egy plusz skalpot is.

Horda 3.0

A multi ismertetésének a végére maradt a már említett horda mód, amely nem szól másról, mint a kooperatív védekezésről a hullámokban érkező robotok és sáskák ellen a fabricator segítségével. A megölt ellenfelek „maradványait” a fabricator átalakítja, és már építhetjük is a már említett golyószórókat, akadályokat. Amennyiben megfelelő csapattal, vagy barátokkal kerülünk itt össze, ez a mód hosszú órákra tudja letölteni a játékost. Mint ahogy a versus módban, úgy itt is aktiválhatunk skilleket, amelyek fegyversebzést, vagy éppen a lőszer mennyiségét, esetleg a fedezék mögüli kapott, vagy adott sebzést szabályozzák, csak úgy, mint a versus módokban.  A legnagyobb probléma a módnak, hogy nehéz kitartó játékosokkal összeakadni. A 20. hullámnál egyszer csak azon kaptam magam, egyedül próbálok megküzdeni egy nagy halom droiddal.

Az GoW 4 multiplayere élvezetes órákat kínál azoknak, akiknek bejön a TPS típusú, fedezékrendszeres játékmenet, ám azoknak, akik hozzászoktak már az fps multikhoz, eleinte sutának és kellemetlennek hathat.

Szebb, jobb csomagolás

A játék grafikai teljesítménye is tökéletes, legalább is egyáltalán nem ronda és legfőképpen nem poligon hiányos. Nagy felbontású, éles textúrák, nagyszerű fényeffektek, majd valósághű fénypászmák, jobb mozgásanimációk, kidolgozottabb arcok és karakterek, tehát minden megvan, ami jól esik a szemünknek. A játék hangulatát pozitív értelemben fokozza, hogy a környezet végre nem statikus, hanem élő és lélegző hatással rendelkezik. A szél fújja a port, a fedezékek és az épületek végre – bár minimálisan – de rombolódnak, sőt, több esetben használhatjuk a környezetet az ellen megsemmisítésére. Ami rendkívül dicséretes, az a játék teljesítménye és finomra hangolhatósága. Ha jól számoltam, minden vizuális, grafikai látványt szabályozó beállításból összesen 40-et (!) kapunk a képkockaszámtól kezdve az árnyék típusokon át a DX12 beállításokig. Tehát akinek éppen, hogy csak megvan a játék minimum rendszerkövetelménye, az is képes lehet fullhd-ban megfelelő látvánnyal és jó teljesítménnyel játszani a Gears of War 4-gyel, de akinek megvan az ajánlott, vagy ahhoz közeli gépigény, már számíthat a stabil 60 fps-re a majd’ maximális részletesség mellett.

A Windows Store se akadályozzon meg minket a játék kipróbálásában, ugyanis probléma nélkül működik a GOW 4 a felületen. Egyszerű és gyors indítás és probléma mentes futtatást kaptunk, tehát aki úgy gondolja, tenne egy próbát a játékkal, küzdje le a kétségeit és vegye meg vagy a pc-s vagy az xboxos változatot és szórakozzon egy jót.  (Amennyiben XboxONE-os cdkulcshoz tudunk csak hozzájutni, azt is nyugodtan aktiválhatjuk a Windows 10 Xbox appjában, a játék így is játszató lesz pc-nken.)

gears-of-war-4-xbox-one-xboxone-52444

Összegezve: A Gears of War 4 nagyon jó kis holmi lett. A Microsoft és a Coalition egy méltó folytatással bővítette ki a klasszikusnak számító trilógiát. A legfeljebb 10 órás játékidőt bőven ellen pontozza a történet kompaktsága, valamint a multiplayerben rejlő kihívás. Egyetlen hibája csupán annyit jelent, hogy semmi újat nem hozott, de fel kell tennünk a kérdést: miért piszkítanánk egy jól működő formulába csak azért, mert “innovációnak” áll a világ? Úgy gondolom, a negyedik epizód hozta az előző három színvonalát, így nem baj, ha nincs új a nap alatt. Bárcsak minden folytatás olyan lojális lenne, mint ez.

A Gears of War 4 Pc-n és XboxOne-on játszható.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Roboraptor Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.