HIRDETÉS

HIRDETÉS

Könyv

Úgy tűnik, a Vadkelet nem fiatal lánykáknak való vidék

Noha a western már rég elvesztette egykori népszerűségét és kulturális szerepét, a műfaj klasszikus, időtlen témái még ma is foglalkoztatják az embereket. Ilyen például a sok western kiindulópontjául szolgáló bosszú-tematika, amelyre Martin Kay Eastern című regénye is épül.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Egy, a legendák ködébe vesző kataklizma után az emberiség új civilizációt épített az előző romjain. Az egykori Oroszország területén egy arisztokraták uralta királyság jött létre, amit azonban idővel véres forradalom söpört el. A felkelés alatt mészárolták le a Nakamura-család tagjait is, köztük történetünk főhősének, Vajknak a barátnőjét. A fiatalember évekig próbálta túltenni magát a dolgon, ám a múltja nem hagyja nyugodni, így végül úgy dönt, hogy felkutatja a zsoldost, aki a kedvese haláláért felelős. A férfi nyomában járva találkozik össze egy Yukó nevű fiatal lánnyal, aki mint hírhedt törvényen kívüli járja a vidéket, és történetesen ugyanazt a zsoldosvezért üldözi, akit főhősünk. Így aztán összefognak a közös ellenséggel szemben.

A regényen igen erősen érződik, hogy alapvetően az animék ihlették.

Ahogyan sok japán animációs sorozat nézésekor, úgy az Eastern olvasása közben is, rendesen átértékeljük a főbb szereplőket, miközben egyre többet tudunk meg a múltjukról. Szintén a japán hatást tükrözi, hogy a karakterek közötti viszony nem az, amit elsőre gondolnánk. De talán leginkább a két főhős közötti párbeszédekről juthat eszébe az olvasónak, hogy ezeket mintha csak egy animéből vagy mangából emelték volna át. Világépítés terén is ezeket követi Kay, amikor a fiktív univerzumából csak annyit mutat be, amennyi feltétlenül szükséges, hogy megértsük a működését, de komolyabban nem folyik bele a részletekbe.

HIRDETÉS

Persze a japán behatás olyasmi, amit igazán az anime-fanok értékelnek, ezért természetesen a legfőbb kérdés a könyvvel kapcsolatban, hogy érdekes lehet-e azok számára is, akik nem a távol-keleti popkultúra rajongóiként veszik a kezükbe. A válasz pedig az, hogy aki egy szövevényes történetre kíváncsi, annak mindenképp, ám aki jobban szereti a plasztikus karaktereket és a jellemfejlődésüket követni, annak már kevésbé.

Az Eastern főszereplői nagyon egysíkú figurák, és kettejük viszonya alapvetően kimerül az egymásnak való szarkasztikus beszólogatásban; a múltjukról elcsepegtetett információkból ellenben egy nagyon izgalmas és összetett történet rajzolódik ki.

Nemcsak jól átgondolt, és részletesen kidolgozott a sztori, de a visszafejtését is nagyon ügyesen oldotta meg a szerző. Időnként beékelődik egy-egy régebben játszódó fejezet a szövegbe, míg máskor a szereplők emlékeznek vissza a belső monológjaikban – így elég sok dolgot megtudunk a múltban történtekről, de úgy, hogy ezek a visszatekintések sosem akasztják meg hosszabban az elbeszélés menetét.

Bár a cselekmény szépen fel van építve, a végére elég zsúfolttá válik. Az író túl sokat akart markolni, sok mellékszálat elkezdett, de igazából egyiket sem bontakoztatta ki, mind elsikkad a központi eseménysor mellett. Ez pedig egy idő után zavaróvá válik, különösen azért, mert több titokzatos karakter is feltűnik, és rengeteg belebegtetett rejtély van, amelyek nem oldódnak meg a könyvben, így az olvasó nem is érti, hogy miért volt szükséges belekeverni ezeket a történetbe. Persze az már tudható, hogy lesz folytatás, de azért jó lett volna, ha egy-két dologra fény derül – már csak azért is, mert az Eastern esetében nem egy kerek egész történetről van szó, nincs igazi befejezése, egyszerűen egy ponton félbeszakad. Ha legalább valamire választ kapnánk a felmerülő kérdések közül, az ellensúlyozni tudná a lezárás hiányát.

A hibái ellenére egy érdekes és szórakoztató könyv az Eastern. Posztapokaliptikus westernként tökéletesen működik is, ám Young Adult regényként nem állja meg a helyét.

Nem tudom, hogy az író ötlete volt-e YA-ként aposztrofálni a kötetet, vagy a kiadó erőltette a dolgot, mindenesetre ez nem egy szerencsés döntés. A történetben ugyanis a fiatal felnőttek korosztályát Yuko képviseli, azonban nem az ő szemszöge a domináns a regényben. Egy YA-sztorinak arról kellene szólni, hogyan nő fel, illetve válik önállóvá egy kamasz, az Easternben viszont Yuko (aki pedig elvileg egy hírhedt bűnöző) folyamatosan ész nélkül rohan a veszélybe, egyik meredek helyzetből a másikig tántorog, és minden alkalommal a felnőttek segítségével keveredik ki a slamasztikából, a fejlődésnek, komolyodásnak pedig a legkisebb jelét sem mutatja. Vajk pedig nem egyszerűen egy védelmezendő fiatalként kezeli Yukót, de mint nő is csak annyiban foglalkoztatja őt a másik, amennyiben bámulni lehet a szépségét. Hogyha nem YA-ként akarnák eladni a könyvet, akkor csak a szexizmusa lenne zavaró – már persze annak, akit az ilyesmi irritál – így viszont az egész sztori problémás, mert nagyon szerencsétlen az üzenet, amit a fiatal felnőttek felé közvetít.

Amellett tehát, hogy a folytatásban rengeteg dolgot kell majd megmagyarázni, és sok szálat elvarrni, a szerző legfontosabb feladata lesz igazságot tenni Yuko karakterével. A lánynak fel kell nőnie, és igazi YA-hőssé válnia.

7 /10 raptor

Eastern

Szerző: Martin Kay
Műfaj: dráma
Kiadás: Twister Media, 2018
Oldalszám: 400

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.