HIRDETÉS

HIRDETÉS

Sorozat

Úgy tűnik, végre kapunk egy jó Star Wars-spinoffot

A Star Wars eddigi spinoffjai a Zsivány Egyes és a Solo nem szakadtak el annyira a Skywalker-sagától, hogy meg tudjanak állni a saját lábukon, és egyiknek sem volt kifejezetten érdekfeszítő a története, ezért igazán csak azok számára lehettek szórakoztatóak, akik ismerik és szeretik a messzi-messzi galaxist. Most egy élőszereplős sorozattal is bővült a franchise, és a The Mandalorian című széria esetében már láthatóan az volt a cél, hogy még az is érthesse és élvezhesse, aki nem látta vagy nem kedveli a Star Wars-filmeket. Pilotkritika.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

A mandalóriak galaxis-szerte híres harcosok, akiket jellegzetes formájú sisakjukról és páncélzatukról lehet felismerni. Közéjük tartozik történetünk főhőse is, a névtelen pisztolyhős (Pedro Pascal), aki fejvadászként igyekszik boldogulni a Galaktikus Birodalom bukását követően lassan káoszba süllyedő galaxisban. Egy titokzatoskodó ügyfél nagy fizetséget ígér neki egy rejtélyes személy leszállításáért cserébe, ő pedig kérdés nélkül vállalja a feladatot – de a küldetés teljesítése során azután nem várt bonyodalmak adódnak.

A pilotban igazából nem sok minden történik, alapvetően a főszereplő bemutatására fókuszál – és nagy érdeme, hogy annak ellenére is emberivé és szimpatikussá tudja tenni a karaktert, hogy az sohasem veszi le a kifejezéstelen maszkot, és alig beszél.

Egy rövid bevezetésben azt láthatjuk, milyen ügyesen ki tudja magát vágni egy-egy szorult helyzetből – legyen szó néhány kellemetlenkedő alakkal való összetűzésről vagy egy óriási szörny támadásáról –, emellett abból, ahogyan a célszeméllyel bánik, az is egyértelművé válik, hogy nem egy hidegvérű gyilkosról van szó. Később azután egy keveset felvillantanak a múltjából is, ami pedig abban segít, hogy személynek lássuk, és ne tűnjön úgy, hogy ő „inkább gép, mint ember”. Nyilvánvalóan a később megjelenő fejvadászdroid is hasonló okból került bele a történetbe: bár a mandalóri arcáról sem tudunk érzelmeket leolvasni, és a maszk által eltorzított hangja sem sokban különbözik a robotétól, de a viselkedése és az apró gesztusai révén az ő esetében felsejlik a páncélzat mögött rejtőző érző lény.

HIRDETÉS

Ebben az epizódban tehát maga a cselekmény háttérbe szorul, ami viszont azért nem probléma, mert így a forgatókönyv hibái nem tűnnek olyan hangsúlyosnak.

A sorozat ügyesen használja a westernek és szamurájfilmek klasszikus toposzait, és egy zseniális húzással még a szerepjátékok sémáját is beleépítik a sztoriba (a főszereplő küldetései azt a célt szolgálják, hogy a szerzett kreditek segítségével „szintet léphessen”). Van azonban egy eléggé elnagyolt része a történetnek: amikor a főszereplő a célszemély után kutatva megérkezik egy bolygóra, és összetalálkozik egy idegennel (akit Nick Nolte szólaltat meg), nem igazán történik semmi lényeges, ehhez képest ezzel a mellékszállal egész sok elmegy a játékidőből – az pedig kissé erőltetettnek tűnik, hogy közben az addig gyors kezű pisztolyhős hirtelen segítségre szorul.

Ami a megvalósítást illeti, a The Mandalorian első részét inkább a kreativitás jellemzi, mint a látványosság.

Többnyire szűk terekben mozognak a karakterek, de a készítők nagyon ügyesen játszottak a kameraállásokkal, hogy ez inkább tűnjön valamilyen szándékos művészi megoldásnak, és ne az jusson eszébe a nézőnek, hogy a büdzsé nem engedhette a nagyobb díszlet felépítését. Sokszor részben falak takarásából vették fel a jeleneteket, ami olyan hatást kelt, mintha az egyik jelen levő szemével követnénk az eseményeket, akinek nincs jó rálátása arra, ami történik – így aztán nem feltűnő, hogy alig van a háttérben épület. Emellett szerencsére visszafogott volt a CGI használata, ugyanis azon is látszik, hogy nem tudtak rá annyit költeni, mint egy mozifilm esetében, de mivel nem kap túl nagy szerepet, nem feltűnő.

A szereplők többsége el volt maszkírozva vagy maszkot viselt ebben az epizódban, ezért színészi játékokról nem nagyon lehet beszélni, egyedül a fejvadász megbízóját játszó Werner Herzog és a fejvadász céh vezetőjét alakító Carl Weathers esetében, ők viszont mindketten jól hozzák a figurát. Mivel pedig nem igazán látunk arcokat, a zenén sokkal nagyobb a hangsúly, mint általában. Ludwig Göransson szerencsére remek muzsikát komponált, ami sokat hozzáad a hangulatához – igaz, a stílusa egy kissé meglepő, ugyanis egyáltalán nem a westerneket idézi, inkább egzotikus tájakon játszódó kalandfilmek juthatnak róla eszébe az embernek, de valahogy mégsem tűnik oda nem illőnek.

Mindezek mellett a The Mandaloriannel azt is sikerült összehozni, ami a Star Wars-antológiafilmek estében nem jött össze: a Lucasfilm végre egy olyan spinoffot készített, ami nemcsak a rajongóknak lehet érdekes, hanem bárkinek, akit érdekel egy űrwestern.

Maga a sztori tökéletesen megáll a saját lábán, az univerzumról pedig eleget megtudunk ahhoz, hogy ekkor is megértsünk mindent, ha esetleg nem ismerjük a Star Warst – és ezt szájbarágós magyarázatok nélkül oldották meg. Ugyanakkor az elejétől a végéig tele van a franchise-ra való utalásokkal, amelyek közül nagyon sok csak azoknak fog feltűnni, akik nem csak a messzi-messzi galaxisban játszódó mozifilmeket ismerik, hanem igazán otthon vannak a Star Wars-világában: természetesen a legtöbbször a klasszikus trilógiát idézik meg, de van kikacsintás az Ewok-mozifilmekre, és meglepő módon még a híres-hírhedt Holiday Specialből is egészen sokat merítettek. Egy fan számára tehát igazi csemege ez a rész, és reméljük a folytatásban sem lesz ez másként!

Ha nem is teljesen hibátlan, de kifejezetten élvezetesre sikerült ez a sorozatkezdés. Remekül megidézi a klasszikus Star Wars-filmek hangulatát, akciódús, helyenként még humoros is – de nem viszi úgy túlzásba a poénkodást, mint Az utolsó Jedik –, és még a legutolsó jelenet nagy meglepetése nélkül is képes lenne elérni, hogy várjuk a folytatást. Rajongóknak kötelező, de mindenki másnak is ajánlott, aki szereti a hangulatos sci-fi-sorozatokat.

9 /10 raptor

A mandalori (pilot)

The Mandalorian

sci-fi
8 epizód
Premier: 2019. november 12.
Csatorna: Disney+

editor
Film- és médiaelméleti tanulmányaim vége felé, a 2010-es évek elején kezdtem el kritikákat írogatni, több különböző felületre is, aztán végül 2017-ben a Roboraptornál kötöttem ki. Noha vannak témák meg stílusok, amiket különösen kedvelek, és nem feltétlen mondanám magam mindenevőnek, azért viszonylag széles az érdeklődésem. Tőlem telhetően igyekszem az előzetes elvárásokat félretenni, de legalábbis nem az alapján megítélni semmit, hogy ezeknek megfelelt-e. Adaptációk esetében nem tartom elengedhetetlennek az alapanyaghoz való feltétlen hűséget, és igyekszem a helyén kezelni mindent, amiről írok.