HIRDETÉS

HIRDETÉS

Film

Colin Firth-től Deborah Kerrig már többen betették a lábukat a Bly-udvarházba

Henry James kisregénye, A csavar fordul egyet adja az alapját a Hill-ház szelleme 2. évadának, a Bly-udvarház kísértetének (The Haunting of Bly Manor). Azonban nem a Netflix sorozat az első, amely James méltán sokat tárgyalt művéhez nyúl: Jack Claytontól egészen a videoklipeket rendező Floria Sigismondi-ig számos alkotó gondolta úgy, hogy filmes eszközökkel kell megfejtenie az őrült nevelőnő történetét. Ezek közül szedtük össze a legérdekesebb filmes megoldásokkal dolgozó A csavar fordul egyet adaptációkat.

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Mindennek a forrása: A csavar fordul egyet

Az 1898-ban megjelent művet szokás gótikus történetnek vagy kísértet történetnek nevezni, de persze jóval több egy sima kísértetsztorinál. Az Új kriticizmus irodalomelmélet egyik fontos szövege, amely irányzat azt vizsgálta főleg, hogyan működik az irodalom önmagára hivatkozó esztétikai objektumként – ennek vizsgálatára Henry James alkotása tökéletes. Maga a kisregény egy nevelőnőről szól, aki egy vidéki angol úr két rokongyermekét fogja tanítani. Ám minél több időt tölt a fiatal nevelő munkaadója birtokán, Bly-ban, annál több nyomasztó rejtéllyel találja szembe magát: mi történt a volt alkalmazatakkal? miféle idegenek jelennek meg a birtokon? mi történik a gyerekekkel? James kisregényét pont azért övezi tisztelet és jelent számos alkotásnak inspirációt, mert ezekre a kérdésekre nem ad egyértelmű válaszokat. Története olyan profin megírt alkotás, amelyben egyszerre igaz minden és mégsem. A karácsonyi horrortörténetként előadott eset pedig csak megerősíti ezt az érzetet: honnan tudjuk, hogy amit elbeszélő tud az egész ügyről, az úgy is történt? A nevelőnő pokoljárása egyszerre lehet egy megőrülés tanulmánya, borzongató horror vagy egy végtelenségig pszichoanalizálható mű.

Az ártatlanok (1961)

A brit Jack Clayton (Hely a tetőn) filmje részben William Archibald azonos című musicaljéből merít (hisz Truman Capote-val együtt dolgozott Az ártatlanok forgatókönyvén), másrészt pedig Henry James kisregényéből. Így a film nagyjából követi az ismert cselekményt, ám számos változtatással: egy nevelőnő, Miss Giddens (Deborah Kerr), míg a két rábízott gyermek körüli teendőit látja el, kezdi hatalmába keríteni a félelem, hogy a birtokot szellem kísérti, amely a gyerekeket is megszállta.

HIRDETÉS

Az eddig készült adaptációk közül a Clayton-féle Ártatlanok közelíti meg James kisregényének lényegét: fenntartani a bizonytalanságot (valóságos-e a szellem?) úgy, hogy a néző a maga kísértettörténet betevőjét is megkapja.

Részben ezért figyelhettek fel rá az akkori kritikusok és a közönség. Emellett beemeli a cselekménybe a James szövegben feltételezett szexuális elnyomást, miszerint a nevelőnő elnyomja saját szexualitását, amely aztán megőrüléséhez vezet. Ezek a témák együtt mit sem érnének Freddie Francis egyedi látásmódja nélkül. A díszletek és a képi világ együtt olyan atmoszférát teremtenek a filmben, amely egyszerre kísérteties és zavarbaejtő a rejtett szexuális utalások miatt. Még a nappali fényben játszódó jelenteknél is, bőven Ari Aster előtt. Ezenfelül a kamera nézőpontjával is sokat játszik a film: bár a nevelőnő a főhős, a kamera nem feltétlen az ő nézőpontját követi, sőt sok esetben nem is lehet eldönteni, hogy a gyerekek vagy a nevelő szemén látjuk-e az eseményeket. Így hogyan tudjuk, mi a valóság, és mi nem?

The Turn of the Screw (1999)

Colin Firth egy kísértetfilmben? 1999-ben ez is lehetséges volt. Ben Bolt (Downtown Abbey) rendezésében készült angol tévéfilm nagyjából követi a kisregény cselekményét: egy fiatal nevelőnő (Jodhi May) munkába áll egy vidéki angol úrnál (Colin Firth), hogy tanítsa annak unokahúgát és öccsét. A munka teljes idillben zajlik, amíg fel nem tűnik két különös alak a birtokon.

Ben Bolt adaptációja nem feltétlen a legjobb A csavar fordul egyet film, főleg ha az olyan jelenetekre gondolunk, mint a nevelőnő interjúja Colin Firth-nél: az akkor Mr. Darcyként nagy népszerűségnek örvendő színésztől nem csak a fiatal nevelő, hanem a tévénéző is majd elájult a Büszkeség és balítéletből (1995) már jól ismert Firth-i kelléktár láttán. Az ilyen komikusabb jelenetek mellett viszont a film rejtett szimbolikája (pl. a Colin Firth-os jelenetben elhelyezett liliomok) figyelemreméltó,

de leginkább Bolték azon bátor vállalása az, hogy különösebb speciális effektek nélkül készítették el kísértetfilmjüket. Még a szellemeket játszó Caroline Pegg és Jason Salkey is csak rövid időre jelenik meg.

A jamesi kétértelműséget és bizonytalanságot olyan narratív eszközökkel igyekeztek megidézni így, mint például az önellentmondásos információk elhangzása különböző szereplőktől (úgynevezett double-talk). Plusz érdekesség, hogy a legtöbb adaptációval szemben ez A csavar fordul egyet boldog véget ér. A nevelőnő szembe száll a gyerekekre leselkedő veszélyes szellemekkel, így minden jóra fordul, és még Colin Firth-öt se kell segítségül hívnia.

A csavar fordul egyet (2009)

Tim Fywell (A foci mindenkié, Érzék) kifejezetten a BBC-re készített “karácsonyi horror” filmje szakít a 19. század végi környezettel, és az 1920-as évek idejére helyezi A csavar fordul egyet cselekményét. A szokatlan időpont választásra magyarázatot a kerettörténet ad: a film elbeszélője, Dr. Fisher (Dan Stevens) egy szanatóriumban látogatja meg Annt (Michelle Dockery), aki egy furcsa ügy miatt került be.

A helyszín, az idő és maga a pszichoanalízis egyértelműen utal Sigmund Freud egy híres esetére, amikor egy angol nevelőnővel, Lucy R-vel foglalkozott.

Így egy terápiához hasonlóan, apró részletekből (itt flashbackekből) ismerjük meg Ann történetét: egy Umbers nevű arisztokrata nevelőnőként alkalmazta, majd leküldte Bly-i birtokára, hogy ott bármilyen felmerülő problémáról döntsünk saját belátása szerint. Ann Bly-ban a nőkből álló személyzetet és Umbers unokahúgát találja, és a nem túl bíztató hírereket, miszerint az unokaöccsöt, Milest kicsapták bentlakásos iskolájából. És bár a fiú hazatérte után szinte idilli a kapcsolata a gyerekekkel, egyre több minden aggasztja Annt: Miles néha-néha tapasztalható furcsa viselkedése és idegen alakok feltűnése a birtokon.

A pszichológiai keret mellett a BBC-féle adaptáció sokkal merészebb szexualitást tekintve (vö. Ann fantáziálgását munkaadójáról) és több szereplőn keresztül is beemel vallási témákat: Miss Jessel, az előző nevelőnő állítólag egy templomban égett el, Anna édesapja lelkész, de ennek ellenére bizonytalan hitében, míg Dr. Stevens megrögzött ateista. Bár anno a kritika nem fogadta jól Fywell és Sandy Welch (forgatókönyv) éles eltéréseit az eredeti James műtől, frissebb és modernebb keretek között járja körül a már a kisregényben megjelent központi témákat, miközben hű is marad annak atmoszférájához.

The Turning (2020)

A Bly-udvarház kísértete előtt Floria Sigismondi (The Runaways) Turningjével hangolódhattak a sorozatra azok, akik már újranézték a Hill House-t, de még valami pluszre vágytak az új évadra. Már ha a Rotten Tomato 11%-os értékelése nem riasztott el senkit. A 2016 óta készülő film, de legalább három rendező keze között átment alkotás tipikusan az az eset, amikor fáj a szívünk azért, hogy csak ez lett az egészből. A 90-es évekbe helyezett A csavar fordul egyet főhőse Kate (Mackenzie Davis), az általános iskolai tanár, hátrahagyja munkahelyét, hogy el tudja vállalni egy hétéves lány (Brooklynn Prince) és annak testvérének (Finn Wolfhard) nevelését, miután az előző nevelő furcsa körülmények között meghalt.

Davis gyenge szereplése mellett (főleg, amikor a két gyerekszínész is lejátssza a vászonról) a Turning a horrorfilmek jól bejáratott, unalomig ismételt jump scare-borzongató zene-creepy gyerekek vonalon mozog.

Képi világában viszont ott van az a Sigismondi, akinek olyan videoklipeket köszönhetünk, mint Marlyin Manson “Beautiful People”-jét, és ez nagyon is jól áll Henry James művének. A vonzó külcsín mellé néhány olyan apró változtatás is bekerült, melyeket jó lett volna jobban kibontva látni. Ilyen például az, hogy ebben a változatban nem a fiú testvért, hanem a lányt próbálják először megszállni a kísértetek, de a Kurt Cobainnel és egyéb 90-es évekbeli elemekkel megtolt háttérrel is lehetett volna mit kezdeni – akár egy olyan keret formájában, mint amilyen a BBC verzióban a terápia.

Főszerkesztő
2009 óta foglalkozok blogolással és cikkírással. Jelenleg a Roboraptoron vagyok megtalálható főszerkesztőként. Bármilyen kérdésed van, a roboraptorblog[kukac]gmail[pont]com elérhetsz.