Sorozat

A Sweet Tooth olyan cuki, hogy belehalsz

A Covid-19 világjárvány harmadik hullámából mi másssal is lehetne kijózanodni, mint egy világjárvány utáni posztapokaliptikus fantasyvel? A Sweet Tooth nyíltan vállalja ezt a célját, de leginkább azt, hogy reményt és tanulságot hozzon a posztapokaliptikus zsáner jól felismerhető szimbólumaival. Sweet Tooth sorozatkritika.
Korábban a témában:

A Sweet Tooth-ra posztapokaliptikus tündérmeseként hivatkozik a Netflix, nem véletlenül. A történet középpontjában ugyanis egy édes, a világra őszintén rácsodálkozó kisfiú, Gus (Christian Convery) áll, aki nem mellesleg ember-állat hibrid, akin épp a szarvasok jellemzői jelentek meg (agancsok, szarvasfülek, éjszakai látás, érzékeny hallás és szaglás). Fajának nem ő az egyedüli képviselője: 10 évvel ezelőtt (vagyis születése előtt) egy halálos vírus söpört végig az emberiségen, és ezt az amúgy se könnyű helyzetet egy megmagyarázhatatlan jelenség tetézte meg: minden egyes emberi újszülött állat-emberhibridként jött a világra. A társadalom kétségbeesett küzdelmében a vírus megjelenéésért a hibrideket okolták, így hajtóvadászat indult ellenük. Gust apja, Pubba (Will Forte) menekítette el az amerikai vadon mélyére, hogy a csöpség védve maradjon a rossz emberektől. Azonban eljön az az idő is, amikor Gusnak új életet kell kezdenie. Egy vélhetően édesanyjáról készült kép alapján útnak indul Colorado felé, hogy megtalálja a nőt. Útközben barátokra is szert tesz: Tommy Big Man Jepperdre (Nonso Anozie), a magányos vándorra és Bearre (Stefania LaVie Owen), a hibrideket pártoló gyerekcsapat vezetőjére. Mindeközben élet-halál harc folyik a világ még civilizáért részein a vírus elleni orvosság feltalálásáért és a hibridek megmentéséért/kiirtásáért, és persze az emberiség feletti uralomért is.

Részlet Jeff Lemire Sweet Tooth képregényéből

Az agancsos fiú története a képregényadaptációk egyre népesebb táborát erősíti. A Sweet Tooth sorozat Jeff Lemire (Descender, Essex Country, Black Lighting) a 2009-ben megjelent, a “Mad Max és a Bambi találkozása”-ként fémjelzett képregényét veszi alapul, ám jóval családcentrikusabb átiratban. A döntés mögött a sorozat producerei, Susan és Robert Downey Jr. állnak, akik kifejezetten egy szülők és gyerekek számára együtt élvezhető, közös sorozatélményt szerettek volna tető alá hozatni. Az alapanyag ugyanis számos elborult vagy csak simán meghökkentő húzással van tele, mint például a megölt, majd a csontokban talált DNS-ből újraklónozott szarvashibrid, a prostituáltnak tartott félemberek vagy a hibridkultuszban élő állatruhás csoportok, akik megváltóként tisztelik Gust – és akkor még csak a felszínt kapargattuk meg.

Viszont a Sweet Tooth alapja, ami Downeyék szerint a történet legfontosabbja, megmaradt: az érzelmek széles skálája és a könnyen azonosulható karakterek.

A Sweet Tooth-nál figyeltek arra, hogy meglegyenek a sztori alappillérei. Az eredmény közel sem tökéletes, főleg ha a néző már sokatlátott fantasys, de az összképpel így is elégedettek lehetünk. Nagyközönségi oldalról nézve pedig főleg, hisz a Sweet Tooth sok potenciális új nézőt hozhat a fantasy zsánernek, hisz minden megvan benne, amitől szerethetővé válik egy mese: pozitív hősök, egy küldetés, és a remény, hogy akármilyen rossz jön, minden jóra fordul.

SWEET TOOTH (L to R) CHRISTIAN CONVERY as GUS in episode 101 of SWEET TOOTH Cr. Kirsty Griffin © 2021

Ami elsőre csalogató, az a sorozat látványvilága. Stefan Knight designer és csapata a hibridek életrekeltésében sok ihletet merítettek Jim Henson (A labirintus, A sötét kristály) munkásságából. Ehhez hűen számos hibrid – mint például a Bobby nevű hódszerű lény – animatrikus bábként jelenik meg, vagy pedig prosztetik segítségével – mint a hibrid újszülötteken – adnak állati külsőt a gyerekszínészekre, nem pedig CGI-technikával. Még Gus szuperérzékeny füle is mechanikusan mozgatható kellék, amelyet külön bábmester, Grant Lehmann kontrollált a forgatások alatt, igazodva Christian Convery játékához. Az élethű és uncanny valley-mentes hibridek mellett a világvége utáni tájra is nagy figyelmet fordított a stáb.

SWEET TOOTH (L to R) NONSO ANOZIE as TOMMY JEPPERD and CHRISTIAN CONVERY as GUS in episode 103 of SWEET TOOTH Cr. KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX © 2021

Klímakutatókkal konzultáltak a természeti változások elképzelhető, hihető ábrázolásáért, a sorozatbeli járványkezelésben pedig az elmúlt másfél év tapasztalatai köszönnek vissza: szájmaszk, karantén, túlterhelt egészségügy, a betegséggel kapcsolatos álhíreken vagy rossz következtetésen alapuló hiedelmek. Emellett olyan áthallások is megjelennek, mint a csendes, a gyógyulás útjára lépett kifosztott anyatermészet, az állatok által visszahódított területek, vagy a “vissza a természetbe”-alapelv beemelése. Ennek a képnek legkülönösebb megjelenítése a betegséget megelőző lila virágok szabályszerű megjelenése, mely egyértelműen megjeleníti a sorozat egyik központi gondolatát: Vigyázz ember, mert a természet még visszaköveteli azt, amit egykor neked adott, te pedig csúnyán visszaéltél vele!

SWEET TOOTH (L to R) WILL FORTE as RICHARD in episode 107 of SWEET TOOTH Cr. KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX © 2021

A cselekmény egésze már kevésbé mondható kreatívnak vagy kiemelkedőnek a többi, hasonló tematikára épülő fantasysorozatokhoz viszonyítva. A Sweet Tooth-on bár sok változtatást eszközöltek a képregényhez képest, a főbb irányokat, karakterekdrámákat és fordulatokat megtartották. A sztori központi részét a Yellowstone mélyi otthonát hátrahagyó Gus útnak indulása jelenti, ami egyben saját felnövéstörténetének kezdete is.

A Coloradóba való utazás során gyermeki szinten ugyan, de bölcsebb és érettebb lesz, mint induláskor. Ebben a fejlődésben pont Gus gyermekisége az érdekes:

Christian Convery a lehető legnagyobb természetességgel teszi fel ártatlan kérdéseit, keresi folyamatosan a biztonságot, otthont adó apa-pótlék figurákat, miközben a magához való eszével mér fel helyzeteket, élet-halált jelentő szituációkat. Karakterének legfontosabbja pedig a kiapadatlan pozitivitás, melyet mindig közvetít az őt körülvevő kiégett felnőtteknek közvetíteni: nem szabad feladni, még a látszólag leglehetetlenebb dolgokban is hinni kell. Kiragadva szájbarágósnak hangozhat ez, ám pont a kisfiú története az, ami nem direkt, de bizonyítja a tételt, ezzel reményt adva környezetének, áttételesen pedig a nézőnek.

SWEET TOOTH (L to R) CHRISTIAN CONVERY as GUS and CHRISTIAN TESSIER as MEATBALLS in episode 101 of SWEET TOOTH Cr. KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX © 2021

A Gust körülvevő szereplők jól ismert figurák, típuskarakterek, akik gyakori szereplői a hasonló disztópia/fantasy kalandoknak. Tommy Jepperd a helyi ügyeletes magányos farkas, aki nem akar maga mellé fogadni egy istápolandó gyereket, de mégis kénytelen. Bear a családját elvesztő, majd folyamatosan újat kereső kívül kemény, de belül sebezhető lány típusa. Aimee Eden (Dania Ramirez), egykori pszichológus, aki az emberiség bukásában saját szabadságát találta meg, hogy aztán menedéket építsen a menekülő hibridgyerekeknek.

Dr. Singh élete pedig a sorozat másik legfontosabb szálává növi ki magát a felesége gyógyulásáért mindent megtevő orvos képében.

A darkos, képregényvonalbeli karakterívek nélkül inkább érződnek ők típuskaraktereknek, semmint kreatívan megírt szereplőknek, viszont a járványbeli tapasztalataik teszik átélhetővé, azonosulhatóvá őket. Jepperd kilátástalanságát, amikor megpróbál feleségével bejutni a szülészetre az amúgy járvánnyal elfoglalt kórházba, de idesorolható Adeel Akhtar által játszott Dr. Aditya Singh is, aki a gyógyulás utáni kutatása során a széria központi erkölcsi kérdéseivel kénytelen szembenézni: Minden, akár megkérdőjelezhető eszközt be kell vetnie a gyógymód megtalálásáért, vagy létezik humánus út is a betegség ellen? Singh küzdelmét látszólag az események mindenáron a nagyobb jóért tett gyilkosság felé akarják billenteni, viszont az orvos erősen ellenáll. Akhtar játékában Singh küzdelmének minden kétkedése, fájdalma érződik, ezzel hathatósan felépítve az erkölcsi dilemmát egy karakter segítségével.

A Sweet Tooth-nál a típuskarakterek felsorakoztatása mellett fel lehet róni joggal, hogy biztonsági játékként hozza a posztapokaliptikus és fantasy zsáner jól ismert fordulatait, toposzait. A hibridek utáni hajszában visszaköszön az idegengyűlölet metafórája, a világvége utáni társadalom pedig jól ismert erőviszonyok és csoportosulások mentén épül újra. Utóbbiban a részletek teszik érdekessé a koncepciót: vannak a jól ismert vadon kajtató szerencselovagok (mint Big Man), egy erőember (itt a sorozat főgonoszaként is definiálható Abbot) és hűséges zsoldosai mögé (itt az Utolsók) beálló csoportok, de megjelennek a kisember nézőpontját bemutató formációk is. Az elszigetelten élő kiscsalád, a saját zárt, kertvárosi szomszédségot kialakító közösség (ilyenben él a Singh házaspár), vagy az elhagyatott helyeket elfoglaló remeték (mint Aimee Eden egykori pszichológus). A világvége utáni élet az ő nézőpontjukon keresztül válik ténylegesen reálisnak, kézzel foghatónak, a sorozat tudatosan aprólékos világépítése pedig csak segít ezeknek a szempontoknak az elmélyítésében.

SWEET TOOTH (L to R) ANIMAL ARMY MEMBERS in episode 102 of SWEET TOOTH Cr. KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX © 2021

Egy rövid ideig a széria ezekre a csoportokra és Gusra koncentrál, az egésznek a katalizátorát, a Betegséget viszont hanyagolja. A széria második felében a rejtély felépítése, majd fokozatos leleplezése is elindul, miközben néhol kitalálható, de többnyire meglepő fordulatokkal köti össze a különböző szereplőket. Nyolc epizódban még nem lőttek el a forgatókönyvírók minden puskaport, viszont amit eddig felvázoltak, biztosítja, hogy a Sweet Tooth a jövőben sokkal több legyen egy cuki szarvasfiú kalandjánál. Ezzel a húzással a Netflix megint egy hosszú pilotepizódnak megfelelő első évaddal nyitotta nagyszabású sorozatát, viszont a jól felépített, szerethető karakterek valamennyire el tudják feledtetni ezt az érzést. Mindezek tényében érdemes remélni az esetleges 2. évados berendelést.

A Sweet Tooth összegségében nem egy képregényhű adaptáció, de az alap nem ismerése nélkül is egy olyan szívet melengető családi kaland, amire igencsak szükség volt az elmúlt időszak után.

Egy olyan disztópiát nyújt tálcán mindenkinek, amihez saját tapasztalatai miatt is tud kapcsolódni, miközben egy naiv szarvasfiú igyekszik mosolyt csalni az arcunkra, és reményt csepegtetni a saját járványunk utáni világba.

Sweet Tooth: Az agancsos fiú – amerikai fantasysorozat. Játékidő: 8 x 60 perc. Csatorna: Netflix. Premier: 2021. június 4. Értékelés: 8/10 agancsos raptor

A Sweet Tooth teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán. 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Roboraptor Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.