Film

Nem fut zsákutcába a Halálos kitérő felújítása

A Halálos kitérő-franchise zuhanó minőséggel lovagolta meg a 2000-es évek kaszabolós horrorjainak különböző kategóriát, hogy B-filmből Zs-kategóriássá váljon. Felmerült tehát a kérdés, mégis mi értelme van, a nyilvánvalóan (pénz) túl felújítani egy redneck-slashert? Halálos kitérő: Az örökség, enyhén spoileres kritikánk megválaszolja.
Korábban a témában:

A horror műfaja rengeteg alzsánerből épül fel, melyeket a 2000-es évektől kezdődően nehéz külön elhatárolni. A slasher (kaszabolós) viszont egyértelműen behatárolható toposzokból, karakter-típusokból áll, amellett, hogy kategóriái is könnyen meghatározhatóak. Egyik ilyen a bumpkin-redneck, aminek alapszituációja, hogy a kaszabolós karakter-jellemek, a csapatnyi fiatal a peremvidékek lakóival találják magukat szembe. A gyilkosok tehát az elmaradott területek emberei közül kerülnek ki. Lehetnek beltenyészet eredményei, vagy saját szabályaik szerint működő agresszorok vagy a tipikus rasszista bunkók. Redneck-bumpkin kategóriába tartozó alkotások például A texasi láncfűrészes mészárlás franchise darabjai, az 1000 halott háza, Sziklák szeme, A kukorica gyermekei, Eden Lake, Kéjutazás,  vagy a francia Ők, Magasfeszültség és a Halálos kitérők.

Viszont ezeket a toposzokat nehéz megújítani, hisz a lényegük, a feszültségkeltés fókusza a nyílt erőszakban rejlik, ahol végignézhetjük az analógiás félelmeket; hogyan mészárolják le a demokráciát, a civilizációt a szélsőségesek. Tehát a politikai párhuzam mindig is tetten érhető volt, kimondatlanul is. Talán ezért egyszerre meglepő, de ismerős, hogy az eredeti Halálos kitérő forgatókönyvírója, Alan B. McElroy  a 2021-es felújítást sokkal konkrétabban írta meg, ami valahol Shyamalan A falujának örökségét görgeti tovább.

A kötelező, fiatalokból álló csapat rendhagyóan közhelymentesen épül fel. Nincs szépfiú, buta jónő, okoskodó haver és penészvirág final girl. Helyettük teljesen átlagos, értelmiségi egyetemista párok. Természetesen csípik is a városka lakóinak szemét, akik nem szoktak hozzá a színesbőrű vagy éppen az azonos nemű pár látványához, ezért gyűlölettel fordulnak az ismeretlen felé. Megjelennek a kötelező slasher-elemek, a peremvidékre nyaralni érkező, nyugati fiatalok, akik letérnek a kijelölt útról, a rémisztő öreg figyelmeztetése ellenére. Meglepő módon a film mégsem az őket érő rasszista és homofób atrocitásokat helyezi fókuszba, hanem két különböző társadalmi csoport egymásnak feszülését.

A csapatnak nemcsak a helyiek diszkrimincáiójával kell szembenézniük, hanem a rengeteg, erdő sötét titkaival is. A film legerősebb pontját az erdei emberek társadalma jelenti. Ezúttal nem beltenyészet eredményei vagy egy kannibál család jelenti a fenyegetést, hanem az Alapítók. Az a pár tucat család, azoknak a hegyi embereknek leszármazottjai, akik a polgárháború idején, a vérontás elől menekülve saját demokráciát hoztak létre, a világtól elzárva. Tetten érhető a Shyamalan-i hatás a koncepcióban (vö. A falu), mégis sokkal jobban működik, hogy az Alapítók évszázadok óta élik rejtett életüket, amiről rendhagyó módon a városiak is tudnak. Tudomásul vették, hogy az erdő nem felségterületük, ott más szabályok vonatkoznak a betolakodókra. Ha valaki bemerészkedik, és túléli a különböző csapdákat, szembe kerül az Alapítók törvényeivel. Választhatnak: vagy meghalnak vagy csatlakoznak a nomádokhoz.

Mindez egy kevéssé használt aspektusát is kidomborítja a final girl személyiségfejlődésének. Olyan döntést kell meghoznia Jennifernek, amiben saját elveit, világról alkotott képét kell, hogy feladja, a túlélésért cserébe. Az esély pedig megvan arra, hogy az ismert társadalmi konvenciókat elhagyva találja meg igazi énjét. Döntése természetesen hatással van a többi karakterre is, akiknek szintén mérlegelniük kell, mi érheti meg jobban, mennyit képesek feláldozni az életükért. Az ő szemükön át vizsgálva érdemes belegondolni a két világ hasonlóságaiba és különbözőségeibe. Mennyiben sikerült emberibb társadalmat létrehozniuk az Alapítóknak? El tudtak szakadni a patriarchális világnézettől? Boldogabbak, mint a civilizáltak? Milyen életet élhetnek, ha az ismert társadalmakon kívül, maguk alkotnak sajátot?

Sokkal több rejlik ebben a megközelítésben, mint a régi Halálos kitérő filmekben. Ahogyan a vér és az explicit erőszak sem hangsúlyos. Tulajdonképpen klasszikus értelemben nem félelmetes az új interpretáció, inkább funkcionál drámaként, még akkor is, ha csak egy-két karaktert sikerül jobban megismerni. A színészek szerencsére hitelesen kezelik és jelenítik meg szerepeiket, a viszonylag kevés lehetőség ellenére.

Persze még az újítások ellenére sem tudtak a készítők teljes mértékben elszakadni a slasher gyökerektől, emiatt kiszámítható a végjáték, de összességében nagyon jót tett a franchise-nak, hogy friss alapokról indították újra.

Nem váltja meg a világot, de sokkal több rejlett benne, mint egy szolgai felújítás.

Halálos kitérő: Az örökség (Wrong Turn). amerikai-brit-német koprodukciós horror. Premier: 2021. július 22. Forgalmazó: ADS Service. 7/10 erdei raptor

A Halálos kitérő: Az örökség adatlapja a Magyar Filmadatbázison.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Roboraptor Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.