Film

Egy japán anime jelentkezett be az év animációs filmje címre

Hoszoda Mamoru japán rendező filmjeit olyan várakozással várják világszerte, mint a “japán Disney”, a Ghibli Stúdió szintén családbarát köntésben mély témákat feldolgozó egész estés animációit. Az idő fölött járó lánnyal (2006) világhírnevet szerző Hoszoda fokozatosan tört ki az animefilmek konvencióiból, kezdve A fiú és a szörnyeteggel. Kitérője, a 2018-as Mirai - Lány a jövőből - ami az új testvér érkezését dolgozta fel nagyon is földhözragadt módon - után Hoszoda ezúttal visszatért a túl jól megszokott mély témák és az animekonvenciók ezerszeres kicsavarásához új, a Cannes-i filmfesztiválon 14 perces vastapsot kiérdemlő BELLE: A sárkány és a szeplős hercegnő.
Korábban a témában:

A 17 éves Suzu édesapjával él egy faluban, ahol nem érzi magát, főleg édesanyja halála után. Apjával alig beszél, az iskolai életbe se igazán tud beilleszkedni, és egykori hobbijában, az éneklésben se tud kiteljesedni – egészen addig, míg nem regisztrál a “U” nevű közösségi oldalra. Az ötmilliárd felhasználót számláló oldal egy virtuális valóság, aminek célja, hogy kihozza a felhasználók rejtett énjét azok biometrikus adatai alapján. Emellett olyan, mint minden létező közösségi média: zajos, színes és nyüzsgő virtuális élet, ahol azt lehet csinálni, amit nem mersz a valóságban. Így lesz Suzuból a gyönyörűséges Belle, a rövid időn belül U-szerte – és a való világban is – híres énekesnő. Nincs siker botrányok nélkül: Belle egyik virtuális koncertjét ugyanis a U-ban körözött, a Sárkányként emlegetett felhasználó veri szét. Suzu ahelyett, hogy mérges lenne az illetőre, elindul megkeresni őt a virtuális valóságban, hogy kiderítse, mi áll romboló viselkedés mögött.

A BELLE annyi témával és motívummal érkezik a legelső percekben, hogy a nézőt akaratlanul is elfogja a gondolat, hogy hogyan fogja mindezt kezelni a film a 2 órás játékidőben?

A fiktív U-val van itt közösségi média kritika/paródia, A szépség és a szörnyeteg áthallások a két főszereplővel, továbbá traumafeldolgozás és a felnövéstörténetek kötelező állomásai is. Hoszoda, hasonlóan A fiú és a szörnyeteghez, itt is gond nélkül fűzi össze azt, amiről beszélni szeretne, sőt minden egyes témán belül tud meglepőt is húzni.

A történet két jól elkülöníthető szálra bomlik – ebben sokat segít a két stílusú animáció is. A Chizu animációs stúdió letisztult, hagyományos animés animációja és a főleg számítógépes animációval dolgozó virtuális világ él egymás mellett, utóbbi Jim Kim (Jégvarázs, Aranyhaj, A hős6os) karakter designjával és Eric Wong háttérvilágával kiegészülve. Az animációt Nakamura Kaho gyönyörű hangja (Belle/Suzu szinkronhangja) teszi érzelemteli egésszé.

Az elkülönözés, és a virtuális valóság fantasy-jellege ellenére is a két történet csak látszólag fut egymás mellett párhuzamosan, amivel jól rímel a saját digitális valóságunkra: hiába kézzel nem fogható az egyik, mégis hatással van a való világra.

Egy virális koncert vagy bully user is hírértékkel bír, a gonosz kommentek, a túlpörgő influenszerek, az önjelölt igazságosztók jelenléte is okozhat kellemetlenségeket a felhasználók civil életében, nemcsak az online térben. A social media idegesítő tulajdonságai többször humorforrást adnak az animében – elég csak Justin nevű szereplő mögött felsorakozó ezeregy szponzormárkára, vagy a mindenféle vélt vagy féligazságokra alapozott összeesküvés-elmélet gyártásra gondolni, amit a Sárkány felbukkanása gerjesztett a U-ban. Mindezek mellett Hoszoda meglepő módon nem az árnyoldalra hegyezi ki történetét, hanem arra, hogy minden rossz ellenére is tud segítő lenni egy ilyen gigavirtuális valóság.

A közösségi médiás kalandozás mellett Hoszoda Suzu való világbeli karakterfejlődését se hanyagolja el. A virtuális énekes karrier ellenére olyan hétköznapi lány, mint bárki más: nem találja helyét a suliban, kevés a barátja, és ezt próbálja valamennyire ellensúlyozni a közösségi médiával. A film végére az ő, belül felnőttebb énjével nézünk szembe a vásznon, ám az idevezető út sem a megszokott coming-of-age sztori mentén halad, hiába hitetik el ezt a jól ismert karaktertípusok (szintén kívülálló barátnő, menő lány, a nagyon bejövős fiús) és szituációk (pirulás, kerülgetés, suli pletyka). Suzu szomorúságának alapja édesanyja számára értelmetlen halála, aminek feldolgozása az igazi kihívás előtte, nem is feltétlen a beilleszkedés vagy a nem-éneklés kérdésköre, hiszen minden bajának ez a kikezdhetetlen alapja. Hoszoda nem mutat meg mindent ebből az útból, hanem a néző Suzuval együtt döbbent rá, mik voltak azok a lépések, melyek végül a teljes feldolgozáshoz, a megbékélés állapotához vezettek. A történet felépítése ezen a téren is annyira okosan kimért, hogy a már említett témák mellett ez is gond nélkül megfér, sőt tökéletesen belesimul mindenbe, amit a BELLE elénk tár.

A témakavaldák mellett az anime animációs fronton is számtalan érdekességet tartogat. Hoszoda új animációs filmje egy, a mai vezető animációs fellegvárak közös csúcs-kooprodukciója.

A japán Chizu mellett a rendező meghívta az ír Cartoon Saloonból Tomm Moore-t és Ross Stewartot (A Kells titka, A tenger dala, Farkasok népe), de a már említett Jim Kim és további Disney animátorok is segítették életre hívni BELLE-t.

Utóbbi nemcsak a Jégvarázs-Aranyhajt idéző karakterdesignban nyilvánul meg, hanem ikonikus Disney animációs filmek megidézésében. Egy-egy jelenetben visszaköszön a Jégvarázs (pl. amikor Belle be akar menni Sárkány virtuális kastélyába, de az kizárja őt), de az igazi Disney-hommage-t a Szépség és a Szörnyeteg rajzfilm ikonikus bálterem jelenete képviseli. A jól ismert jelmezek, rózsák és táncon túl szimbólumaiban is megidéződik a mese, hogy aztán Hoszoda ezekből a jól ismert elemekből se a várható kötelezőt hozza, hanem valami merészet.

A BELLE: A sárkány és a szeplős hercegnő sokrétegű, Hoszoda Mamoru legjobb filmjeivel mérhető animációs film, amit nem szabad kihagyni, még akkor se, ha valaki ódzkodik az animéktől. Sokat vállal, de azt a sokat tisztességgel és közel hibátlanul végigviszi, miközben bőven bizonyítja, milyen kreatívan is tud az anime formátum komoly témákról mesélni.

BELLE: A sárkány és a szeplős hercegnő (Ryû to sobakasu no hime) – japán animációs film. Játékidő: 121 perc. Hazai premier: 2021. november 27. (Anilogue Filmfesztivál). Hazai bemutató: 2022. Értékelés: 10/10 raptor.

Belle: A sárkány és a szeplős hercegnő teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a Roboraptor Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.